Álmok sivataga - könyvajánló

 Ez volt a második könyv, amit Sara Stridsbergtől olvastam - a Szeretet gravitációjáról korábban írtam is a blogon - és azt kell mondjam, ezúttal egészen más élményt nyújtott.

A szépirodalom legmélyére értünk ezzel a kötettel. A kilencedik bugyor tele van őrülettel, durva és gyomorforgató szagokkal, és még gyomorforgatóbb képekkel. Mégis rengeteg tanulságot rejt.



1988 ​áprilisában Valerie Solanast, az írót, a radikális feministát ötvenkét éves korában holtan találták szállodai szobájában, San Franciscóban, egyedül, pénz nélkül, körülötte utolsó írásainak gépelt papírjaival.
A regényben Sara Stridsberg újra felkeresi a szállodai szobát, ahol Solanas meghalt; a tárgyalótermet, ahol elítélték Andy Warhol megölési kísérlete miatt; a georgiai pusztaságot, ahol gyermekkorát töltötte, és ahol apja többször megerőszakolta; és az elmegyógyintézeteket, ahova időnként bezárták. A szerző elképzelt beszélgetéseken és monológokon, visszaemlékezéseken keresztül rekonstruálja ennek az érdekes és rejtélyes nőnek az életét, megfogalmazva a gondolatait, félelmeit, belső magányát, szeretetvágyát.
Az Álmok sivataga szívszorító irodalmi fantázia, amely 2011-ben elnyerte az Északi Tanács Irodalmi Díját. Továbbá a 2000-es évek elő évtizedének legjobb svéd regényének választották a Dagens Nyheter című újság szavazásán, amelyen száz svéd kritikus, szerző, újságíró és kiadó vett részt.



Az Álmok sivataga minden téren felkavaró olvasmány, úgyhogy csak azoknak ajánlom, akik ilyesmire nyitottak - mert Sara Stridsberg ismét egy kemény témához nyúlt, és bár ismét zseniálisan oldotta meg, ez az utazás nem lesz könnyű.


A borító

A borító ezúttal is szépen átadja a hangulatot, de valamivel kedvesebb képet sugall, mint ami a könyvön belül vár. Önmagában szerintem gyönyörű és elég figyelemfelkeltő, a könyv ismeretében viszont kissé túl egyszerűnek érzem.


A stílus

A könyv olyan érzetet kelt, mintha egy haldokló hajléktalan, elmegyógyintézeteket többször megjárt nő, Valerie Solanas életének utolsó filmjét látnánk, ami lepereg előtte a halála előtt. Néha a gondolatok összefüggőek, a képek teljesek és élénkek, de mégis mindenhol ránk köszöntenek az undok, undorító szagok és képek - legyek ostromolják a piknikkosarat, hányásszag terjed a folyosón, és így tovább. A borzalmakat egy pedofil apa koronázza meg. Az idősík össze-vissza ugrál, egyszer az elmegyógyintézetben vagyunk, másszor a folyóparton, aztán rögtön a tárgyaláson, úgyhogy nagyon oda kell figyelni, hogy összeálljon a kép. 

A könyv sokszor csak leír, és E/2-ben teszi, mintha te lennél Valerie Solanas. (Az E/2-es narráció nekem már régóta vesszőparipám, ezúttal sem fogok csak úgy elmenni mellette. Ha azt szeretnéd, hogy érdeklődve olvassam a könyvedet, akkor ne használd. Ha használod, utálni fogom az egészet.)

Az E/2-es monológokon túl pedig a történetünk párbeszédekből, vagyis drámaszerűen megírt jelenetekből építkezik.


A szereplők

A legkülönösebb szereplő számomra az Elbeszélő volt, vagyis a szerző a saját hangján megszólította Valerie-t. Kérdéseket tett fel, beszéltette Valerie-t, és kifejtette a saját véleményét. 

Valerie maga viszont számomra egyértelműen pszichiátriai kezelésre szorul. A válaszai vagy összefüggéstelenek, vagy olyanok, mint egy beakadt lemez. Nyilvánvalóan nem ugyanúgy érzékeli a külvilágot, ahogyan mi érzékeljük. De ha ugyanazokon a dolgokon mennénk keresztül, ugyanazok az emberek átkoznák el a sorsunkat, akik az övét, akkor valószínűleg mi sem járnánk sokkal jobban.


A történet

A szépirodalom egyik ismertetőjele manapság, hogy a történetünk mozaikdarabokból áll össze, mellőzi az időrendiséget, és általában valami egészen másféle logikai kapcsolatban építkezik. A jeleneteket a könyv első látásra teljesen összefüggéstelenül fűzte fel egy láthatatlan fonálra az író. A teljes történet, az ok-okozati kapcsolatok nem derülnek ki azonnal. Épp olyan, mint amilyen a halál előtti utolsó álom, a legutolsó lélegzetvétel. És amikor már azt hinnénk, hogy rosszabb nem történhet, akkor egy kicsit még mélyebbre zuhanunk a szakadékban.

Pedofil apa, prostitúció, halálos betegség, bírósági tárgyalás, elmegyógyintézet, gyilkossági kísérlet... a teljesség igénye nélkül.


Kinek ajánlom?

Erős gyomrú olvasóknak, akiket nem tántorít el a szókimondó nyelvezet. Azoknak, akik szeretik az elgondolkodtató könyveket. És - bár az írónő az első oldalon leszögezi, hogy ez a könyv a fantázia műve - ajánlom azoknak, akik szeretnék jobban megismerni Valerie Solanas író, színész és prostituált életét, és szeretnék felvértezni magukat a világ kegyetlenségei ellen. Mert a szépirodalom kilencedik bugyránál nem sok rosszabb történhet.


A recenziós példányt ismételten köszönöm a Metropolis Mediának!



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Csuka-átok - könyvajánló

A valószerűtlenség elmélete - könyvajánló

Ahol behatol a fény - könyvajánló